Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2011

Ιδιώτης παραμερίζει τους εφοριακούς

Το υπουργείο Οικονομικών στην οδό Νίκης
Οι ιδιωτικοποιήσεις ξεκινούν από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, καθώς η πάταξη της φοροδιαφυγής περνάει σε ιδιωτικές εταιρείες -συμβούλους.
 Το υπουργείο Οικονομικών στην οδό Νίκης Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών παράλληλα με το νομοσχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής, το οποίο προωθεί στη Βουλή πιθανότατα εντός της προσεχούς εβδομάδας, αναθέτει σε ιδιώτες τμήμα...
 του εγχειρήματος ανασύστασης του υπουργείου που αφορά την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Η αυστηρή παρακολούθηση των μέτρων εφαρμογής του φορολογικού νόμου, η είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών -φόρων και ασφαλιστικών εισφορών- οι «μεγάλοι» φορολογούμενοι, η μεγάλη περιουσία και τα υψηλά εισοδήματα, καθώς και η απόδοση των παρακρατούμενων φόρων και η φορολογική συμμόρφωση είναι τα «5» έργα που αναλαμβάνει ο σύμβουλος.

Συνταγματικό πρόβλημα
Η συνταγματικότητα του όλου εγχειρήματος είναι οριακή, καθώς οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν μπορεί να αναφέρονται σε τρίτο. Για την παράκαμψη του προβλήματος ο σύμβουλος και ο δημόσιος υπάλληλος θα είναι ισότιμοι, καθώς στην προκήρυξη γίνεται λόγος για «από κοινού συνεργασία».
Για τους διεφθαρμένους
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου βρήκε τον τρόπο να βάλει «ταφόπλακα» στο υπουργείο Οικονομικών και να θέσει υπό πλήρη έλεγχο τους υπαλλήλους, προκειμένου να δώσει τέλος σε φαινόμενα διαφθοράς. Η ειδική δομή διαχείρισης του έργου εντός του υπουργείου θα λειτουργήσει μέχρι το 2012 παράλληλα με ένα ευρύ πρόγραμμα διαρθρωτικών αλλαγών στη διάρκεια των προσεχών 2-3 ετών.
Το έργο «Σύμβουλος για την εφαρμογή μέτρων πάταξης της γενικευμένης φοροδιαφυγής και επίτευξης βιώσιμης φορολογικής συμμόρφωσης», συνολικού προϋπολογισμού 2,55 εκατ. ευρώ (με την υποχρέωση να απασχολήσει στο έργο τουλάχιστον 211 άτομα), χρηματοδοτείται μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση» του ΕΣΠΑ 2007 -2013. Κι όπως αναφέρεται στην προκήρυξη:

1 Τρεις είναι οι κυριότεροι λόγοι υστέρησης των φορολογικών εσόδων: εκτεταμένη φοροδιαφυγή, γενικευμένη αντίληψη περί διαφθοράς στη διοίκηση των κρατικών υπηρεσιών και αποτυχία καίριων διαδικασιών της φορολογικής διοίκησης να αντιμετωπίσουν συστημικά προβλήματα με αποτελεσματικό τρόπο, σε συνδυασμό με τις διαρθρωτικές αδυναμίες διαχείρισης της φορολογικής συμμόρφωσης.

2 Πέντε είναι οι κρίσιμοι τομείς στους οποίους θα εστιάσει το πρόγραμμα:
α) Εφαρμογή φορολογικής μεταρρύθμισης: αυστηρή παρακολούθηση υλοποίησης μέτρων του τελευταίου φορολογικού νόμου.
β) Είσπραξη οφειλών: είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών με έμφαση στους μεγαλύτερους οφειλέτες. Θα υπάρξει συντονισμός και με τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης για την είσπραξη εισφορών. Δημιουργείται Επιτροπή Διακανονισμών. Στόχος, η εκμετάλλευση συνεργειών στην είσπραξη οφειλών.
γ) Μεγάλοι φορολογούμενοι: εξασφάλιση φορολογικής συμμόρφωσης των μεγαλύτερων φορολογούμενων και αναδιοργάνωση των κέντρων ελέγχου μεγάλων φορολογούμενων. Δημιουργείται ειδική μονάδα που θα ελέγχει τους μεγάλους φορολογούμενους, εκπονείται μελέτη διαχείρισης κινδύνου αυτών.
δ) Μεγάλη περιουσία και υψηλά εισοδήματα: πάταξη της φοροδιαφυγής φορολογούμενων με μεγάλη οικονομική επιφάνεια και ελεύθερων επαγγελματιών με υψηλά εισοδήματα, με ελέγχους που βασίζονται σε ανάλυση κινδύνου, αλλά και τη δίωξη των σημαντικότερων παραβατών.
ε) Απόδοση παρακρατούμενων φόρων και φορολογική συμμόρφωση: συστηματική παρακολούθηση των υποχρεώσεων υποβολής δηλώσεων και πληρωμών παρακρατούμενων φόρων (κυρίως ΦΠΑ) για να βελτιωθεί η συμμόρφωση προς τις εν λόγω υποχρεώσεις. Η αυτοματοποιημένη προσέγγιση εντοπισμού όσων δεν συμμορφώνονται, δηλαδή οι διασταυρώσεις φορολογικών στοιχείων, αποτελούν το βασικό μέσο.

3 Ο σύμβουλος σε συνεργασία με τη ΓΓΠΣ θα χρησιμοποιεί τις βάσεις δεδομένων για διασταύρωση στοιχείων, για τις οποίες απαιτείται η διεύρυνση της χρήσης μεθοδολογιών διαχείρισης κινδύνου, ώστε οι έλεγχοι στους φορολογούμενους να είναι κατά το δυνατόν στοχευμένοι.

4 Παρέχεται η δυνατότητα υλοποίησης των δράσεων ακόμα και από τρίτους, δηλαδή άλλους συμβούλους ή στελέχη της δημόσιας διοίκησης. Δηλαδή στο νέο υπουργείο Οικονομικών θα μπορεί να εργαστούν ακόμα και υπάλληλοι από άλλα υπουργεία, οι οποίοι θα περάσουν από ειδικά σεμινάρια επιμόρφωσης.

5 Η κατάρτιση στρατηγικής ανά δράση περιλαμβάνει τις ομάδες φορολογούμενων, τις μεθόδους, τους τυχόν ενδιάμεσους εμπλεκόμενους (οργανωτικές μονάδες υπου-ργείου, τράπεζες κ.λπ.), τυχόν αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία.

6 Κάθε μονάδα-υπηρεσία θα έχει ένα επικεφαλής στέλεχος που θα προέρχεται από το σύμβουλο και ένα επικεφαλής στέλεχος από το υπουργείο. Με τη μορφή αυτή θα λειτουργήσει μέχρι και το 2012, οπότε και εκτιμάται ότι θα μπορεί να λειτουργήσει το νέο υπουργείο Οικονομικών με τη μορφή που θα του έχει δώσει ο σύμβουλος.

7 Ο σύμβουλος θα καταρτίσει και σχέδιο στοχευμένων ενεργειών επικοινωνίας, προϋπολογισμού 85.000 ευρώ, που αφορά 3 διαφημιστικά σποτ και μηνιαία δελτία Τύπου για την ενημέρωση των πολιτών.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν τις προσφορές τους μέχρι τις 7 Απριλίου και έχουν 15μηνο περιθώριο παράδοσης του συνολικού έργου, δηλαδή μέχρι 7.7.2012.
enet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...