Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011

Γερμανία: Εμφύλιος πόλεμος, μεταξύ Der Spiegel και Bild, με ελληνικό ενδιαφέρον



Με τίτλο εξωφύλλου «Bild: Οι εμπρηστές» η εβδομαδιαία πολιτική επιθεώρηση Spiegel στο τεύχος που κυκλοφόρησε σήμερα (9/28.02.11) ξιφουλκεί κατά της μεγαλύτερης λαϊκής εφημερίδας της Γερμανίας στιγματίζοντας τόσο τη δημοσιογραφική ποιότητα όσο και τον πολιτικό ρόλο που διαδραματίζει. Το Spiegel αναλύει τους «ύμνους» της Bild στον κ. Γκούτενμπεργκ, την ώρα που ο υπ. Άμυνας κλονίζεται από το σκάνδαλο της διδακτορικής του διατριβής, την προβολή του Τίλο Ζάρατσιν ανεξαρτήτως...
 των λαϊκιστικών και αντι-μουσουλμανικών θέσεών του, καθώς και την καμπάνια της εφημερίδας κατά της Ελλάδας όταν ξέσπασε η κρίση. Το συμπέρασμα του αφιερώματος του Spiegel είναι ότι «η εφημερίδα διεκδικεί το ρόλο ενός γερμανικού ηγετικού μέσου ενημέρωσης και στην πραγματικότητα αναλαμβάνει κατ΄ επανάληψη το ρόλο ενός ακροδεξιού λαϊκιστικού κόμματος, το οποίο λείπει από τη γερμανική πολιτική σκηνή».
Η εφημερίδα Bild - το λαϊκό φύλλο του εκδοτικού ομίλου Springer - έσπευδε όλη την περασμένη εβδομάδα καθημερινά να βοηθήσει «με τρόπο άνευ προηγουμένου» τον κλονιζόμενο Υπ. Άμυνας, Καρλ Τέοντορ τσου Γκούτενμπεργκ, γράφει το Spiegel. «Πομπωδώς ανέλαβε το ρόλο σωματοφύλακα του Καρλ Τέοντορ τσου Γκούτενμπεργκ φούντωσε τη συζήτηση για τις θέσεις του Τίλο Ζάρατσιν, ενώ σερφάριζε χαρούμενα στα κύματα της ευρωπαϊκής δημοσιονομικής κρίσης». Και για όλα αυτά εγείρονται τα ίδια παλιά ερωτήματα, που αφορούν την εφημερίδα Bild για τον τρόπο λειτουργίας της εφημερίδας ο μέσου ενημέρωσης.
«Στους διαδρόμους της γερμανικής Βουλής, στα υπουργεία και στην καγκελαρία υπάρχει έκδηλη η τάση να θεωρούνται τα πρωτοσέλιδα της Bild χωρίς περαιτέρω έλεγχο έκφραση της λαϊκής βούλησης. Οι πολιτικοί όλων των κομμάτων φοβούνται αποκαλύψεις της Bild για την προσωπική τους ζωή». Το Spiegel καταγράφει ότι «πέρα από την πολιτική σκηνή καταγράφονται συνεχώς περιπτώσεις, οι οποίες αμφισβητούν τα ηθικά πρότυπα και τη δημοσιογραφική ποιότητα της Bild και των συνεργατών της.
Κανένα γερμανικό μέσο ενημέρωσης δεν επικρίνεται τόσο συχνά από το Γερμανικό Συμβούλιο Τύπου όσο η εν λόγω εφημερίδα, για το ότι παραβιάζει τα όρια της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Η ίδια η εφημερίδα εκμεταλλεύεται τακτικά ακόμα και την προσωπική δυστυχία ανθρώπων, όχι πάντοτε με την έγκρισή τους και συχνά μετερχόμενη ανορθόδοξες μεθόδους έρευνας».

Η καμπάνια κατά της Ελλάδας

Το δημοσίευμα του Spiegel αναλύει και το ρόλο που έπαιξε η Bild με την καμπάνια της κατά της Ελλάδας. «Όταν πέρσι το Φεβρουάριο κατέστη σαφές ότι η Ελλάδα χωρίς οικονομική βοήθεια σύντομα θα κήρυσσε στάση πληρωμών, η Bild έθεσε σχετικά προσεκτικά το ερώτημα: ‘Θα συμπαρασύρει η Ελλάδα τις γερμανικές τράπεζες στη χρεοκοπία;’ Δέκα ημέρες αργότερα ξεκίνησαν τα πυροτεχνήματα των πρωτοσέλιδων. ‘Οι Έλληνες τσακώνονται και απεργούν αντί να κάνουν οικονομία‘, ‘Έτσι καίνε οι Έλληνες τα ωραία ευρώ‘. Και σύντομα ακολούθησαν σαφείς οδηγίες: ‘Όχι λεφτά για την Ελλάδα!’, ‘Δεν θα πάρετε φράγκο από μας!’. Η Bild ρωτούσε το λαό: ‘Γιατί να πληρώσουμε στους Έλληνες τις συντάξεις πολυτελείας τους;’ και έδινε στους Έλληνες πρακτικές συμβουλές: ‘Πουλήστε λοιπόν τα νησιά σας, χρεοκοπημένοι Έλληνες… και μαζί και την Ακρόπολη!’.
Με την ολοκλήρωση της καμπάνιας δημιουργήθηκε η εικόνα ενός λαού, ο οποίος όλο το 24ωρο απεργεί, το πρωί του αρέσει να κοιμάται πολύ, ζει εις βάρος των άλλων και είναι διεφθαρμένος ‘μέχρι τα μπούνια’. Είναι αυτό δημοσιογραφία ή σατιρική επιθεώρηση;» διερωτάται το Spiegel.
Υπενθυμίζει επίσης ότι «στην κορύφωση της καμπάνιας ένας ρεπόρτερ της Bild μοίρασε στην Αθήνα δραχμές στον κόσμο και βγήκε μαζί τους περήφανος φωτογραφίες. ‘Η Bild δίνει πίσω στους χρεοκοπημένους Έλληνες τις δραχμές‘, επιγραφόταν το ρεπορτάζ. Και όλη αυτή η δημιουργία ατμόσφαιρας συνδυάστηκε με εκκλήσεις προς τους γερμανούς πολιτικούς, οι οποίες είχαν το χαρακτήρα διαταγών: ‘Κυρία Μέρκελ, μείνετε σταθερή στο όχι σας!’, ‘Κύριε αντικαγκελάριε, έχουμε εμπιστοσύνη στο λόγο σας!’.
Σύμφωνα με το Spiegel, για την καγκελάριο Μέρκελ η Bild είναι «ευλογία και κατάρα συγχρόνως». Όπως σημειώνει, «είναι μια πολιτικός, που φοβάται τις παρορμήσεις, επειδή δεν είναι ο τύπος του λαϊκού ηγέτη, ο οποίος μπορεί να καναλιζάρει τις διαθέσεις του κόσμου. Προτιμά να είναι οι Γερμανοί ήρεμοι και ισορροπημένοι. Γι’ αυτό και δεν της αρέσουν απαραίτητα οι καμπάνιες, σαν κι αυτή της Bild κατά της Ελλάδας. Από την άλλη όμως η Μέρκελ χρειάζεται τη στήριξη του λαϊκού μέσου ενημέρωσης για την αποδοχή της πολιτικής της. Γι’ αυτό και διατηρεί καλές σχέσεις με τον αρχισυντάκτη της Bild Κάι Ντίκμαν και το διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Springer M. Ντέπφνερ».
e-typos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...