«Καυτό» διπλωματικό παρασκήνιο βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικά με την πιθανή επέμβαση εναντίον του καθεστώτος Καντάφι στη Λιβύη.
Το θέμα κυριάρχησε και στην πρωινή συνάντηση την οποία είχαν στο Πεντάγωνο ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλος και ο ...
Το θέμα κυριάρχησε και στην πρωινή συνάντηση την οποία είχαν στο Πεντάγωνο ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλος και ο ...
υπουργός Εξωτερικών κ. Δ. Δρούτσας. Εκεί συζητήθηκαν όλα τα ενδεχόμενα περί της πιθανής συμμετοχής της χώρας μας σε μία διεθνή επέμβαση – ενδεχομένως μέσω της χρησιμοποίησης της βάσης της Σούδας στην Κρήτη.
Σε ανακοίνωση άλλωστε που εξέδωσε λίγο αργότερα ο κ. Δρούτσας, αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Είμαστε έτοιμοι να συνδράμουμε, σε συνεργασία με τους εταίρους και συμμάχους μας, για να γίνει σεβαστή η διεθνής νομιμότητα».
Τίποτα δεν είναι ακόμη σίγουρο
Παρά την έκδοση του Ψηφίσματος 1973 από το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, οι τελικές αποφάσεις έχουν ακόμη δρόμο. Σήμερα το μεσημέρι συνεδριάζει το Βορειοατλαντικό Συμβούλιο (NAC) του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες ώστε να αποφασίσει επί της επιβολής ζώνης απαγόρευσης πτήσεων (no fly zone).
Ωστόσο, καθώς οι αποφάσεις στο ΝΑΤΟ λαμβάνονται με ομοφωνία, θα πρέπει να παρακαμφθούν οι αντιρρήσεις της Γερμανίας αλλά και της Τουρκίας. Ηδη μάλιστα, με ανακοίνωση που εξέδωσε το γραφείο του πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, η Αγκυρα τάχθηκε εναντίον ξένης στρατιωτικής επέμβασης και ζήτησε την εξεύρεση ειρηνικής λύσης και τη σύναψη εκεχειρίας.
Τι θα κάνει η Ελλάδα
Στη συνάντηση που έλαβε χώρα σήμερα το πρωί μεταξύ των κυρίων Βενιζέλου και Δρούτσα, παρουσία του ΓΓ του υπουργείου Εξωτερικών κ. Ι. Ζέπου και του Α/ΓΕΕΘΑ αντιπτέραρχου (Ι) Ι. Γιάγκου, συζητήθηκαν διάφορα ενδεχόμενα. Οι δύο υπουργοί φέρεται να είπαν ότι από τη στιγμή που υπάρχει η απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας, η χώρα μας καλύπτεται να συνδράμει τις επιχειρήσεις άλλων χωρών, του ΝΑΤΟ ή της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ).
Ως γνωστόν, η Ελλάδα διαθέτει το «χαρτί» της Σούδας, στην οποία υπάρχουν αποθήκες καυσίμων, αποθήκες υλικού αλλά και το περίφημο Κρηπίδωμα 14 στο οποίο μπορούν να ελλιμενιστούν ακόμη και αεροπλανοφόρα. Ωστόσο, σύμφωνα και με τη συμφωνία Αθήνας και Ουάσιγκτον, για τη χρήση των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων απαιτείται η συναίνεση της ελληνικής κυβέρνησης.
Διπλωματικές πηγές σημείωναν ότι «στο τραπέζι υπάρχουν αυτή τη στιγμή πολλά ενδεχόμενα» – από το να μη γίνει τίποτα μέχρι και να επιβληθεί ζώνη απαγόρευσης πτήσεων από μία «συμμαχία προθύμων» (coalition of the willing), στην οποία ήδη οι Βρετανοί και οι Γάλλοι έχουν αναλάβει την πρωτοκαθεδρία.
Πάντως, καθώς πλέον υπάρχει η κάλυψη του Συμβουλίου Ασφαλείας, ενημερωμένες πηγές έλεγαν ότι μπορεί να συνεχιστεί η παροχή επιμελητείας και διοικητικής μέριμνας ή και ελλιμενισμού σκαφών από τη βάση της Σούδας. Και αυτό δεν αφορά, όπως τονίζει και το ψήφισμα του ΟΗΕ, μόνο τη δράση περιφερειακών οργανισμών όπως το ΝΑΤΟ αλλά και μεμονωμένων κρατών, ενδεχομένως υπό μία «συμμαχία προθύμων».
Σε ανακοίνωση άλλωστε που εξέδωσε λίγο αργότερα ο κ. Δρούτσας, αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Είμαστε έτοιμοι να συνδράμουμε, σε συνεργασία με τους εταίρους και συμμάχους μας, για να γίνει σεβαστή η διεθνής νομιμότητα».
Τίποτα δεν είναι ακόμη σίγουρο
Παρά την έκδοση του Ψηφίσματος 1973 από το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, οι τελικές αποφάσεις έχουν ακόμη δρόμο. Σήμερα το μεσημέρι συνεδριάζει το Βορειοατλαντικό Συμβούλιο (NAC) του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες ώστε να αποφασίσει επί της επιβολής ζώνης απαγόρευσης πτήσεων (no fly zone).
Ωστόσο, καθώς οι αποφάσεις στο ΝΑΤΟ λαμβάνονται με ομοφωνία, θα πρέπει να παρακαμφθούν οι αντιρρήσεις της Γερμανίας αλλά και της Τουρκίας. Ηδη μάλιστα, με ανακοίνωση που εξέδωσε το γραφείο του πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, η Αγκυρα τάχθηκε εναντίον ξένης στρατιωτικής επέμβασης και ζήτησε την εξεύρεση ειρηνικής λύσης και τη σύναψη εκεχειρίας.
Τι θα κάνει η Ελλάδα
Στη συνάντηση που έλαβε χώρα σήμερα το πρωί μεταξύ των κυρίων Βενιζέλου και Δρούτσα, παρουσία του ΓΓ του υπουργείου Εξωτερικών κ. Ι. Ζέπου και του Α/ΓΕΕΘΑ αντιπτέραρχου (Ι) Ι. Γιάγκου, συζητήθηκαν διάφορα ενδεχόμενα. Οι δύο υπουργοί φέρεται να είπαν ότι από τη στιγμή που υπάρχει η απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας, η χώρα μας καλύπτεται να συνδράμει τις επιχειρήσεις άλλων χωρών, του ΝΑΤΟ ή της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ).
Ως γνωστόν, η Ελλάδα διαθέτει το «χαρτί» της Σούδας, στην οποία υπάρχουν αποθήκες καυσίμων, αποθήκες υλικού αλλά και το περίφημο Κρηπίδωμα 14 στο οποίο μπορούν να ελλιμενιστούν ακόμη και αεροπλανοφόρα. Ωστόσο, σύμφωνα και με τη συμφωνία Αθήνας και Ουάσιγκτον, για τη χρήση των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων απαιτείται η συναίνεση της ελληνικής κυβέρνησης.
Διπλωματικές πηγές σημείωναν ότι «στο τραπέζι υπάρχουν αυτή τη στιγμή πολλά ενδεχόμενα» – από το να μη γίνει τίποτα μέχρι και να επιβληθεί ζώνη απαγόρευσης πτήσεων από μία «συμμαχία προθύμων» (coalition of the willing), στην οποία ήδη οι Βρετανοί και οι Γάλλοι έχουν αναλάβει την πρωτοκαθεδρία.
Πάντως, καθώς πλέον υπάρχει η κάλυψη του Συμβουλίου Ασφαλείας, ενημερωμένες πηγές έλεγαν ότι μπορεί να συνεχιστεί η παροχή επιμελητείας και διοικητικής μέριμνας ή και ελλιμενισμού σκαφών από τη βάση της Σούδας. Και αυτό δεν αφορά, όπως τονίζει και το ψήφισμα του ΟΗΕ, μόνο τη δράση περιφερειακών οργανισμών όπως το ΝΑΤΟ αλλά και μεμονωμένων κρατών, ενδεχομένως υπό μία «συμμαχία προθύμων».
ΑΓΓ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Το Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου